torsdag 22 december 2011

CHIHUAHUA

Hej från Chihuahua!

Jag lever och resan hit gick bra, trots otaliga militär- och polisstopp och en lång vänta på att få komma över gränsen till mexiko. När vi väl kommit in i landet var vi tvungna att åka till ett ställe där jag skulle skaffa något som liknar ett visum för att få vara i landet. Först sa familjen jag åkte med (hannahs faster och kusiner) att det inte behövdes för att det nästan aldrig var någon som kollade. Men jag insisterade och sa att jag gärna ville vara här lagligt och också vara säker på att jag får komma in i usa igen.

Efter vägen stannade vi också på ett häftigt ställe och åt. Den här delen av mexiko består i stort sett bara av öknen och vi åkte i flera timmar utan att se en skymt av bebyggelse. Sen helt plötsligt från ingenstans kommer en liten "stad" som i stort sett bara består av matvagnar. När vi saktar in hoppar försäljarna av glädje och alla börjar laga mat på sina vagnar, trots att vi inte ens har sagt vad vi vill ha.  Hannah beställer en typ av burrito till mig och säger att det här stället är kännt i hela mexiko och även folk från usa åker hit bara för den här maten.

Nu har vi sovit en natt och jag vaknar upp till klarblå himmel och en strålande sol. Det är jättevackert här med  massa palmer och kaktusar och Chihuahua är omgivet av bergskedjor. Nu ska vi göra oss iordning och sen ska hannah visa mig runt i staden.

Hannah Virgin och Julia Angel är ute på äventyr

El Paso

vitt är mexico och rött är usa, i bakgrunden ser ni juarez en av världens farligaste städer

matstället

hannah är glad över sin quesedilla

en bild från imorse i chuhahua
Adiós!